toulmouche






idag åkte jag till kreatima för att köpa 20 st monteringskartonger (!) vilka var ett rent helvete att bära hem (och runt på stan). vill vara lite extra kreativ ikväll så jag köpte även en box vin. tänkte förresten på hemvägen att jag kanske ska använda mig mer av det jag faktiskt lär mig i skolan som mycket av min inspiration till arbetsproverna. under gårdagens föreläsning 'realism, impressionism och salongskonst: mode och konst i Frankrike under sent 1800-tal', som för övrigt var väldigt intressant eftersom jag går igång på konstvetande, visade vår föreläsare målningar av bland annat Auguste Toulmouche, som genom återkommande bildsymbolik länkade ihop mode med kvinnlig fåfänga. en stor del av hans målningar innehåller en kvinna som speglar sig/rättar till håret/byter kläder etc (notera flickan som speglar sig i bakgrunden på andra bilden, som passande nog heter 'the reluctant bride'). det första fotot som jag hittade i min bildmapp får stå för andra delen av kvällens inspirationsinlägg.

Comments



Name:
Remember me?

E-mail: (not published)

URL:

Comment:

Trackback
RSS 2.0